Rafał Han to współzałożyciel i CEO Silvair, spółki technologicznej z obszaru Internetu Rzeczy i inteligentnego oświetlenia. Nasz gość był też zaangażowany w budowanie wielu startupów, prowadził firmy działające w obszarze marketingu i reklamy.
W dzisiejszym #ZaprojektujSwojBiznes dopytujemy Rafała o najistotniejsze elementy i działania, które należy brać pod uwagę przy budowaniu biznesu.
Jeśli jesteście ciekawi jak Rafał:
- Buduje zespoły
- Pozyskuje klientów
- Buduje relacje z inwestorami
- Dba o cashflow
To zapraszamy na dzisiejszy odcinek!
Rafał bez wątpienia emanuje entuzjazmem i chęcią działania. Co więcej jest potrzebne, aby zbudować dobrze prosperujące przedsiębiorstwo?
Silvair został założony w 2011 roku i od tamtego czasu intensywnie się rozwija, rewolucjonizując rynek Internetu Rzeczy. Ten polsko-amerykański startup w kilka lat zyskał ogromne zainteresowanie inwestorów. W 2018 zadebiutował na GPW.
Chcąc budować coś, co ma wpływ na świat i zmienia, w pewnych aspektach, ludzkie życie, warto też pomyśleć o możliwości monetyzacji. Za biznesem, nawet tym najbardziej rewolucyjnym, powinien stać dobrze skonstruowany model biznesowy.
Rafał głęboko wierzy w koncepcję Paula Grahama, gdzie startup = growth. Biznes ma zarabiać pieniądze. Zadaniem startupy jest skalować. Inwestorzy mają uwierzyć w wizję i wesprzeć wzrost.
MVP
Zanim jednak znajdzie się inwestor, warto przetestować pomysł/produkt na mniejszej grupie. MVP, czyli Minimum Viable Product, pokaże potencjalnemu klientowi wartość jaka jest oferowana i pozwoli zmierzyć jego zainteresowanie przy minimalnym koszcie i wysiłku.
WSPÓLNICY I BUDOWANIE ZESPOŁU
Nasz gość twierdzi, że świata nie zmienia się w pojedynkę. Dlatego zawsze szuka wspólników. Warto zacząć od podjęcia decyzji, że jest się otwartym na współpracę i wiedzieć, jakich kompetencji i cech się szuka.
Jeśli chodzi o zespół, to Silvair mają tzw. Golden Circle. Wszyscy bardzo dokładnie wiedzą dlaczego robią, to co robią. Rafałowi zależało, aby ludzi pociągała kontrybucja do firmowego “WHY”. Czując się częścią firmy i będąc czynnie zaangażowanym w jej wzrost, pracownicy lepiej się z nią integrują.
GDZIE SZUKAĆ FINANSOWANIA & ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY
Rafal sugeruje, że warto zacząć szukać środków od Friends, Family & Fools. Maciej podpowiada, że są też startupy, które da się zeskalować pieniędzmi klientów.
Ludzie inwestują w człowieka i w egzekucję. Nie tylko w pomysł. Dlatego warto podkreślić, że bycie przedsiębiorcą zakłada bardzo wysoki poziom odpowiedzialności. Jest to odpowiedzialność m.in za swoich ludzi i inwestorów i ich pieniądze.
Pytanie, czy jesteś na to gotowy.
MARKETING
Marketing to wiedza o rynku. Trzeba rozumieć rynek, w którym się jest, aby dostarczyć prawidłową wartość, za którą ktoś będzie chciał zapłacić. To jest zrozumienie rynku. Natomiast reklama jest to podanie propozycji z jasno określonymi wartościami dla konkretnej grupy odbiorców.
CASHFLOW
Rafał podkreśla, że pieniądze są paliwem dla biznesu. Absolutnie istotne jest bycie transparentnym i uczciwym wobec inwestorów. To sprzyja budowaniu dobrych i zdrowych relacji. Warto pamiętać, że inwestor, który przychodzi do projektu, jest tak naprawdę wspólnikiem.
Nasz gość podsumowuje, że startup to nie krótka przygoda. To podróż, która wymaga zaangażowania, odpowiedzialności i wytrwałości.